دانستنی‌ها | به نام بهترین مهندس آفرینش، به نام خدا
  • کد مطالب: ۱۴۸۳۰۸
  • /
  • ۰۷ اسفند‌ماه ۱۴۰۱ / ۱۴:۴۴

دانستنی‌ها | به نام بهترین مهندس آفرینش، به نام خدا

به نام خدایی که علاوه بر همه‌ی صفات خوبی که دارد، بهترین مهندس در همه‌ی جهان نیز هست.

طیبه ثابت  - به نام خدایی که علاوه بر همه‌ی صفات خوبی که دارد، بهترین مهندس در همه‌ی جهان نیز هست. سلام به همه‌ی خوانندگان خوب «کوله‌پشتی»! امیدواریم در ماه زیبای اسفند سلامت و خوشحال باشید و هیچ‌گاه از آموختن علم و دانش خسته نشوید.

دو روز پیش، روز گرامیداشت خواجه نصیر توسی، حکیم، ریاضی‌دان و ستاره‌شناس بزرگ ایرانی که روز مهندس نیز نام‌گذاری شده است را داشتیم که کتاب‌های ارزشمند بسیاری از او به یادگار مانده است.

راستی، دوستان عزیز، شما می‌خواهید در آینده چه‌کاره شوید؟!

من می‌خواهم پژوهشگر شوم و تحقیقاتم را به صورت کتاب چاپ کنم. برای همین هم یک دفترچه‌ی یادداشت مخصوص دارم که هرچه مهم باشد در آن می‌نویسم.

با هم یکی از یادداشت‌هایم را می‌خوانیم:
امروز بابابزرگ با یک بیل آهنی دارد خاک‌های باغچه‌ی کوچک را زیر و رو می‌کند. من هم چون کار باغبانی را دوست دارم، با یک بیلچه‌ی کوچک روی کلوخ‌های سفت‌شده می‌کوبم تا خاک‌های توی باغچه نرم شوند.

همین طور که شاخه‌های خشک‌شده‌ی درخت انگور را از روی خاک برمی‌دارم، ناگهان چشمم به چند مورچه می‌افتد که بی‌خیال دارند یک انگور خشکیده را به طرف دیگر باغچه می‌برند. می‌‌گویم: «فسقلی‌ها عجب پهلوان‌هایی هستند! ببین بابابزرگ!»

بابابزرگ می‌خندد و می‌گوید: «ماشاءا... به این همه اراده. توی این دنیا فقط انسان‌ها نیستند که مهندس می‌شوند. زنبورهای عسل، موریانه‌ها و مورچه‌ها بهترین مهندس‌های دنیایند. ما فقط بدن کوچک آن‌ها را می‌بینیم.»

بابابزرگ پشت سر هم خاک باغچه را زیر و رو می‌کند تا به همه‌جای آن هوا برسد.

کمی قبل‌تر، فکر می‌کردم فقط برگ‌ها و ساقه‌ی گیاهان و درخت‌ها به هوا نیاز دارند اما بابابزرگ که مهندس کشاورزی است می‌گوید: هر گیاه و درختی اگر خاکش سخت و سفت شود، درست رشد نمی‌کند.

ریشه‌ها باید در خاکی نرم و خوب آبیاری شوند. او به من گفته است اگر می‌خواهیم باغچه‌ای خوب و زیبا داشته باشیم، باید علاوه بر آبیاری به‌اندازه و درست و به‌موقع، حواسمان به نور کافی و خاک و حتی حشرات خوب و بد باغ باشد.

تا خیلی پیش هنوز نمی‌دانستم که شته‌ها برای برگ‌ها و میوه‌ها خطرناک‌اند. همین‌طور نمی‌دانستم که کفشدوزک‌ها برای گیاهان و درختان خیلی مفیدند چون شته‌ها را می‌خورند.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.